مقالات و اخبار صفحه اصلی

حساسیت پوستی به چمن های مصنوعی ؟

آیا چمن های مصنوعی باعث حساسیت و آلرژی پوستی می شوند ؟

حساسیت پوستی به چمن های مصنوعی ؟

حساسیت پوستی به چمن های مصنوعی به دلایل زیر وجود ندارد

 آیا امکان حساسیت به پوستی به چمن مصنوعی های مصنوعی  وجود دارد؟ آیا چمن مصنوعی حساسیت زا است؟ نصب چمن مصنوعی در زمین های بازی کودکان و مهد کودک ها، نگرانی هایی را به همراه داشته است. برخی شایعات مبنی بر سمی بودن چمن مصنوعی نیز بر این دغدغه ها دامن زده است. بسیاری از والدین نسبت به حساسیت زا بودن چمن مصنوعی دچار تردیدی شده اند.

بسیاری از کودکان و حتی افراد برزگسال نسبت به چمن های کاشته شده، دارند. الرژی به گرده چمن یا همان تب یونجه از بیماری های نسبتا شایع است. این افراد از نشستن به چمن می‌افتند و بعد از علائم می‌شوند. آبریزش بینی یا اشکریزش، عطسه و واکنش های پوستی یا چشمی، بعد از لمس چمن طبیعی اتفاق می افتد. مشابه این علائم در استفاده از عطر، صابون، لوازم آرایشی، سموم شیمیایی، آفت کش ها و … نیز دیده می شود.

برخی از آنها می توانند کفپوش چمنی را در افراد مبتلا به آلرژی ایجاد کند. تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر توضیح به چمن مصنوعی ثبت نشده است. اگر یکی از افراد خانواده آلرژی است، محیط را با چمن مصنوعی پوشش دهید و خیال کنید بابت ایجاد آلرژی و به چمن مصنوعی راحت باشد.

 

1 - حذف حساسیت ناشی از شوینده های برای شستشوی چمن

آلرژی به صابون، پودر و سایر مواد شوینده از رایج ترین نوع حساسیت در بین همه گروه های سنی است. چمن مصنوعی حساسیت ایجاد نمی کند زیرا برای نظافت و شستشو، نیازی به هیچ ماده شوینده ای نیست. موکت چمنی قابل شستشو با آب و مواد شوینده معمولی است که باعث از بین رفتن احتمال حساسیت پوستی به چمن های مصنوعی می شود. در حالت عادی برای نظافت چمن مصنوعی تنها از آب استفاده می شود. با شلنگ آب می توان گرد و غبار روی چمن مصنوعی را تمیز کرد. در صورتی که مدفوع حیوانات، زمین را کثیف کرده باشد با برداشتن فضولات حیوانی و آبکشی مشکل برطرف می شود. برای از بین بردن بوی فضولات حیوانات خانگی می توان سطح مورد نظر را با شوینده های خانگی، شستشو داد.

2- عدم انتشار گاز و بوی نامطبوع از چمن مصنوعی

حساسیت پوستی به چمن های مصنوعی وجود ندارد زیرا گاز، منتشر نمی کند. بسیاری از سازه های مصنوعی دارای موادی هستند که از خود بو یا گازهای سمی منتشر می کنند. مواد تشکیل دهنده محصولات چمن مصنوعی بوی ناخوشایند و گاز متصاعد نمی کند. البته در موقع باز کردن رول های چمن مصنوعی، بوی پلاستیک مانندی به مشام می رسد که به دلیل بسته بودن، محصول است. پس از نصب و به فاصله یکی دو روز، این بو به طور کامل از بین می رود. کپفوش های چمنی برای فضای خارج از ساختمان، به کار می روند به این ترتیب در هوای آزاد، هیچ بویی از چمن حس نمی شود. 

برخی نسبت به اثرات زیانبار اشعه uv روی سطح چمن، نگران هستند. جای هیچ نگرانی وجود ندارد محصولات مرغوب همگی استانداردهای لازم را کسب کرده اند. تولید کنندگان با افزودن برخی مواد توانسته اند چمن  مصنوعی ضد حریق و مقاوم به گرما را به بازار عرضه کنند. این محصولات مناسب شهرهای گرمسیری است و در اثر تابش مستقیم نور خورشید به هیچوجه گاز سمی منتشر نمی کند. الیاف چمن مصنوعی در اثر گرمای زیاد، شل نشده و کیفیت خود را از دست نمی دهند. مقاله اثرات محیط زیستی چمن مصنوعی را بخوانید . 

3- حذف مواد شیمیایی و آفت کش ها

حذف آفت کش در چمن مصنوعی

چمن مصنوعی حساسیت زا نیست و فاقد هر گونه مواد سمی است. البته این موضوع تنها نقطه قوت محصولات تولید شده، نیست. با نصب چمن مصنوعی مخصوص کودکان بسیاری از آلاینده های محیط زیست، حذف خواهد شد. این امر به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی کیفیت زندگی کودکان مبتلا به آلرژی تاثیر می گذارد. این محصول نیاز به آبیاری و رسیدگی خاصی ندارد. از طرفی چمن مصنوعی یک گیاه به حساب نمی آید و برای رشد به انواع کود شیمیایی و آفت کش نیاز ندارد.

حذف مواد شیمیایی موجود در کودها و سموم شیمیایی دو عامل مهم در حفظ محیط زیست است. بسیاری از افرادی که در تماس با چمن ها دچار حالت آلرژی و ابریزش چشم و بینی می شوند، به مواد شیمیایی روی گیاه حساسیت دارند. در چمن مصنوعی هیچکدام از این مواد آسیب رسان، وجود دارد و همین مسئله بسیاری از مشکلات را حل کرده است. در صورتی که نظافت چمن مصنوعی حفظ بشود، هیچ ماده آلرژی زایی روی سطح چمن را آلوده نکرده است.

نتیجه گیری

حساسیت پوستی به چمن های مصنوعی موضوعی است که قابل توجه و بررسی می باشد . در مقاله بالا به شرح این موضوع پرداختیم . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *