بلاگ

در یک کارخانه تولید چمن مصنوعی چه میگذرد؟

در یک کارخانه تولید چمن مصنوعی چه میگذرد؟- از تولید تا مصرف

در یک کارخانه تولید چمن مصنوعی چه میگذرد؟ شاید تعجب کنید که چمن مصنوعی زیبا با کارایی بالا که امروزه در اطرافتان می بینید، تاریخچه ای کامل دارد. در این مقاله، ما روی فرآیندهای فعلی و بهترین روشی تمرکز می‌کنیم که چمن مصنوعی را با بالاترین کیفیت، ایجاد می‌کنند. چمن مصنوعی اساسا از تعدادی اجزا تشکیل شده است: الیاف چمن مصنوعی پارچه پشتی و پوشش لاتکس یا پلی اورتان. چمن را با استفاده از میخ یا چسب و نوار، نصب می کنند تا درزهای محل اتصال چمن را به هم وصل نمایند.

در یک کارخانه تولید چمن مصنوعی چه میگذرد؟

فرآیند تولید چمن مصنوعی

فرآیند تولید چمن مصنوعی به چه صورت است؟ الیاف چمن مصنوعی از پلی پروپیلن، پلی اتیلن یا در برخی موارد پلیمرهای پلی آمید (نایلون) بسته به استفاده و کاربرد محصول نهایی، ساخته می شوند. پلیمرها به شکل مهره های کوچک هستند و با استفاده از ترکیبی از گرما و فشار قبل از اکسترود شدن به شکلی که تیغه های چمن طبیعی را ایجاد می کند (یا به طور ویژه برای یک کاربرد خاص مهندسی شده اند) ذوب می شوند. در مرحله ذوب و اکستروژن، رنگدانه ها (رنگ ها) و افزودنی های UV اضافه می شوند. فرآیند اکستروژن بسته به هدف چمن می تواند متفاوت باشد. الگوی حاصل تعیین می کند که چمن در نهایت چگونه عمل خواهد کرد. تیغه ها اولین شکل را زمانی به خود می گیرند که از اکسترودر به عنوان یک رشته نازک و بلند از مواد خارج می شوند. سپس رشته ها روی یک بوبین یا قرقره پیچیده می شوند تا برای تافت زدن به کارخانه های تولید کننده چمن منتقل شوند.

در فرآیند تولید چمن مصنوعی، کیفیت بالای نخ به هیچ جزء یا عاملی بستگی ندارد، زیرا فرآیند بسته به نتیجه مورد نظر می تواند کمی متفاوت باشد. با این حال، یک فرآیند اکستروژن پیشرفته و خاص می‌تواند به توسعه محصول نهایی با کیفیت بالاتر کمک کند. بهترین تولیدکنندگان آنهایی هستند که قادر به کنترل فرآیند طراحی، انتخاب پلیمر، طراحی و توسعه افزودنی ها و تثبیت کننده های UV با کارایی بالا می باشند.

فرآیند تولید چمن مصنوعی

بافتن یا تافت کردن نخ

در ادامه ی پاسخ سوال در یک کارخانه تولید چمن مصنوعی چه میگذرد؟ باید گفت به طور سنتی، نخ های مصنوعی روی لایه زیرین قرار می گیرند. تافتینگ روشی برای بافتن منسوجات می باشد (مثل فرآیند فرش بافی) که برای چمن مصنوعی، این بخشی است که از شل شدن تیغه ها از پایه جلوگیری می کند. با این حال، تکنولوژی پیشرفت کرده و یک تولید کننده چمن مصنوعی با کیفیت بالا ممکن است از ترکیبی از تکنیک های تافتینگ و بافندگی استفاده کند. یک سطح بافته شده برای زمین های ورزشی سطح بالا ترجیح داده می شود زیرا سطح زمین واقعی تر را ایجاد می کند و سرعت حرکت توپ را افزایش می دهد. فناوری بافت همچنین به سازنده اجازه می دهد تا ترکیبی از نخ های مختلف را با تافتینگ مخلوط کند. دسته های نخ را می توان در هنگام بافندگی جابجا کرد. قفل تافت یا پیوند رشته ای نخ ها در قسمت پشتی تا 4 برابر قوی تر از تافت است.

تست و کنترل کیفیت چمن مصنوعی

منظور از تست و کنترل کیفیت چمن مصنوعی چیست؟ به دلیل استفاده ی زیاد چمن مصنوعی برای اهداف ورزشی حرفه ای و تجاری، محصولات جدید تحت آزمایش های گسترده و بررسی های کیفی قرار می گیرند. حال این سوال مطرح می شود که در هنگام کنترل کیفیت چه چیزی اندازه گیری می شود؟ در طول فرآیند توسعه چمن مصنوعی جدید، بررسی های متعددی انجام می شود:

  • نخ و پارچه پشتی مناسب برای نوع محصول
  • ارتفاع الیاف و میزان دوخت مناسب برای هر محصول
  • نسبت مخلوط لاتکس یا پلی اورتان برای نوع محصول
  • وزن لاتکس/پلی اورتان که در طول تولید استفاده می شود.
  • قفل و یا رشته (چقدر نخ در پارچه پشتی چسبیده است)
  • علامت‌ها، خطوط یا آرم‌های ورزشی برای اصلاح استانداردها و اندازه‌ها
  • برچسب زدن نام، ارتفاع الیاف، تاریخ محصول، پوشش محافظ آب و هوا و UV، برای اطمینان از اینکه چمن تا زمان نصب به بهترین شکل ممکن باقی می ماند.
تست و کنترل کیفیت چمن مصنوعی

در پایان

در این مقاله به سوال در یک کارخانه تولید چمن مصنوعی چه میگذرد؟ پاسخ داده شد. ساخت چمن مصنوعی با کیفیت عالی به مواد اولیه درجه یک نیاز دارد، اما بزرگترین عامل همیشه نحوه تعامل اجزا خواهد بود. اینکه سیستم چقدر خوب عمل خواهد کرد به ترکیبی از ساختار چمن، نحوه کار اجزاء با هم و نحوه نصب و نگهداری چمن بستگی دارد. مواد پشتی چمن مصنوعی بسته به هدف اصلی آن متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، ممکن است برای استفاده در فضای باز از پشتی متفاوتی نسبت به فضای داخلی استفاده شود. یک چمن تزئینی معمولی دارای 12 تا 20 کیلوگرم شن در هر متر مربع است که وزن آن را کاهش می دهد به این معنی که پارچه پشتی در معرض انبساط، انقباض و غیره قرار نمی گیرد. در مقابل یک چمن هاکی آبدار فاقد شن و ماسه است به این معنی که پارچه پشتی باید در سطح بسیار بالاتری نسبت به چمن منظره عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *