چمن مصنوعی ورزشی, چمن مصنوعی فوتبال

چمن مصنوعی در فوتبال

چمن مصنوعی فوتبالی

چمن مصنوعی فوتبالی یک پوشش سطح زمین است که از مواد مصنوعی ساخته شده و به عنوان جایگزینی برای چمن طبیعی در زمین‌های فوتبال استفاده می‌شود. این نوع چمن، از ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر سایش، کنترل آب، و نگهداری آسان برخوردار است و به همین دلیل در زمین‌های فوتبال حرفه‌ای و تمرینات نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چمن مصنوعی فوتبال یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت در فوتبال حرفه‌ای است. در این مقاله، به بررسی ویژگی‌های چمن مصنوعی، مزایا و روش نصب و نگهداری می‌پردازیم.

ویژگی های چمن مصنوعی فوتبال

چمن مصنوعی برای ایجاد سطح با کیفیت بالا برای بازی فوتبال، بسیار دقیق و با ضرافت طراحی شده است. این چمن از نخ‌های مصنوعی ساخته شده است که برای شبیه‌سازی چمن طبیعی، به رنگ‌ها و بافت‌های مختلفی تولید شده‌اند. ارتفاع الیاف چمن مصنوعی فوتبال معمولاً در بازار از 30 تا 60 میلیمتر متفاوت است. با این حال، برخی سازندگان ممکن است الیاف بلندتر یا کوتاه‌تری تولید کنند، اما برای رعایت استاندارد فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA)  ارتفاع الیاف باید بین 40 تا 60 میلیمتر باشد. ارتفاع الیاف بالاتر به بازیکنان کمک می کند تا حرکت های سریعتر و حرفه ای تر و ایمن تری را داشته باشند و ارتفاع الیاف پایین تر از 40 میلیمتر ممکن است بازیکنان را در مسیر با مشکل مواجه کند

ارتفاع الیاف چمن مصنوعی فوتبال

مزایای چمن مصنوعی فوتبالی

مزیت اصلی چمن مصنوعی در مقایسه با چمن طبیعی، صرفه‌جویی در هزینه و زمان است. چمن مصنوعی نیازی به آبیاری و نگهداری زمان بر ندارد و برای مدت طولانی‌تری همانند اولین روز استفاده می‌شود. همچنین، چمن مصنوعی در برابر عوامل جوی مقاومت بیشتری نسبت به چمن طبیعی دارد و پدیده هایی همچون گرد و خاک، رشد علف‌های هرز و زرد شدن چمن نیز رخ نخواهد داد.

بر خلاف چمن های مصنوعی، چمن طبیعی همواره آوردگاه انواع حشرات بوده و از این بابت استفاده از سم های دفع این موجودات در نگهداری از چمن اجتناب ناپذیر خواهد بود و علی رغم ادعای تولید کنندگان این مواد مبنی بر عدم ضرر سموم برای سلامتی انسان ها، همواره شاهد ایجاد انواع حساسیت های پوستی و مشکلات تنفسی بر اثر مجاورت انسان با این مواد هستیم. از طرفی حفظ طراوت و سرسبزی چمن طبیعی مستلزم استفاده مداوم از انواع کود های شیمایی می باشد که در مورد این مواد نیز با سناریویی مشابه سموم آفت کش روبرو هستیم.

پیش نیاز نصب چمن مصنوعی

نصب چمن مصنوعی نیاز به دانش فنی و تجربه دارد. برای نصب چمن مصنوعی فوتبال نیاز به آماده کردن سطح زمین و زیر سازی آن می باشد. نصب چمن مصنوعی فوتبالی به زمینی با شرایط خاص نیاز دارد. بهترین زمین برای نصب چمن مصنوعی فوتبالی، باید دارای شرایط زیر باشد:

۱. زمینی که قرار است چمن مصنوعی در آن نصب شود، باید صاف و مرتب باشد تا نصب چمن مصنوعی به درستی انجام شود.

2.خاک ریزی مناسب به ارتفاع 20 سانتیمتر و پرس کردن آن با هدف عدم نشست موضعی زمین در آینده.

3.بتن ریزی به ارتفاع 15 سانتیمتر روی لایه خاک فشرده شده و مسطح کردن آن.

4.شیب بسیار کم و مناسب جهت هدایت آب های سطحی به بیرون از زمین.

5. زمین باید دارای سیستم زهکشی مناسبی باشد تا آب های سطحی به خوبی از زمین خارج شود و زمین خشک باقی بماند.

6. خاک سرد و مرطوب نباشد: زمین باید خاک سرد و مرطوبی نداشته باشد تا چمن مصنوعی به خوبی در زمین نصب شود و ظاهر زیبایی داشته باشد.

زیرسازی زمین فوتبالی
هیچ داده ای یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *